DIY #1- Gezichtsmaskertje

zondag 13 oktober 2013

Vanwege de zeer ernstige regenval hier en het daarbij behorende grauwe weer, kan ik helaas geen goede foto's maken om swatches te laten zien. Ik besloot daarom om een DIY te laten zien; een gezichtsmasker op basis van havermout.
Excuses voor de slechte foto's, maar het is hier echt vreselijk donker.
 
Benodigdheden:
- kommetje
- gekookt water
- havermout
- citroensap
- honing
- vork
 
 

 
Het is erg simpel: je laat in de waterkoker een beetje water koken. Ondertussen doe je in het kommetje een laagje havermout, waar je een klein beetje gekookt water op gevoel bij doet. Het moet een papje worden, dus niet teveel water erbij gieten. Mocht je per ongeluk toch teveel water hebben toegevoegd, dan is dan geen probleem. Doe er dan gewoon nog wat extra havermout bij, zodat de boel weer indikt.
 
Dat meng je door elkaar heen en daarna giet je er nog een paar druppeljes citroensap en een flinke dot honing over. Ook dit allemaal lekker door elkaar mengen, even laten staan om af te koelen en dan  kun je het op je gezicht smeren. Het is aan te raden om het opsmeren boven een gootsteen te doen, want ik kan je niet garanderen dat de havermout meteen op je gezicht blijft plakken :P.
Laat het masker zo'n 20 minuutjes op je gezicht zitten en daarna kun je het eraf wassen met lauwwarm water.
 
 
 
Waarom gebruik ik nou precies deze ingredienten?
Havermout heeft een exfolierende werking en is dus uitermate geschikt om je gezicht te ontdoen van dode huidcellen. Daarbij werkt havermout ook erg verzorgend en hydraterend, dus erg fijn voor deze tijd van het jaar, waar de meeste huidjes van de harde en koude(re) wind toch een flinke optater krijgen.
 
Honing werkt zuiverend en ontsmettend. Het doodt bacterien en is daarom erg geschikt voor de droge huidjes die wat onzuiverheden hebben.
 
Citroensap staat bekend om haar exfolierende werking, maar buiten dat heeft het ook een licht blekende werking. Een paar druppeltjes verse citroensap in een diy-maskertje heeft dus zeker baat.
Ik heb her en der in mijn gezicht littekens van mijn oh zo fijne stressige huid van de afgelopen tijd :-( en langzaamaan merk ik dat citroensap een beetje effect heeft, de littekentjes zijn wat aan het vervagen.
Het schijnt dat het ook helpt om schijfjes verse citroen over littkentjes heen te wrijven, maar dat heb ik zelf nog niet aangedurfd. Hebben jullie daar toevallig ervaring mee?
 
Al met al vind ik dit een heerlijk maskertje voor de winderige dagen waar je huid een flinkje klap van heeft opgelopen. Het masker vind ik het fijnst om op te brengen als-ie nog een beetje warm is, dan geeft het echt een ontzettend onspannen gevoel.
Het is niet echt een heel erg sjarmant masker met al die vlokjes havermout op je gezicht, maar ik vind 'm zeker de moeite waard.
 
Maken jullie weleens diy-maskertjes met spullen die je nog in de keuken hebt staan?
Ben erg benieuwd naar welke en voor welke huid deze geschikt is!
X
 
 


Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs