Tag: Personal Travel Favorites

woensdag 17 december 2014

Het is alweer eventjes geleden dat ik een tag geplaatst heb en gezien ik veel op internet zit te speuren voor mijn volgende vakantie, ben ik al een aantal keer op een ontzettend leuke tag gestuit. Ik vind 'm erg leuk en daarom heb ik 'm voor jullie ingevuld.


Aan welk land heb jij je hart verloren?
Er zijn meerdere landen die mij te binnen schieten, maar het land waar ik écht af en toe nog heimwee naar heb en ik hierdoor dus concludeer dat een stukje van mijn hart daar is achtergebleven, is Zuid- Afrika.

Hoe reis je het liefst?
Met het vliegtuig. Op de één andere manier trekt reizen in Europa mij niet zo erg en daardoor ben ik dus al snel aangewezen op het vliegtuig.

Naar welk land zou je nooit toe willen?
Turkije.

Wat is de mooiste plek die je hebt bezocht?
Pfhoe... Dit vind ik een hele lastige vraag. Er zijn zoveel mooie plekjes in de wereld!
Juan Griego is een prachtig vissersdorpje in Venezuela met een ontzettend mooie baai, vanaf de Table Mountain is het aan één stuk door genieten van het uitzicht, In Schotland heb je prachtige stukken ongerepte natuur, In Egypte was het koraal (toen nog) adembenemend, in New York kreeg ik kippenvel bij Ground Zero, het mangrovewoud van Laguna de la Restinga was meer dan prachtig en... Nouja... You'll get the point, right?! Sorry, maar de wereld is té mooi en té verschillend om een keuze of zelfs een selectie te maken om deze vraag te beantwoorden...

Juan Griego, Venezuela


Wat voor type reiziger ben je? Backpacker, strandganger, ontdekker en/of luxepaard?
Absoluut een ontdekker! Mijn formule van een ideale vakantie is een mix tussen cultuur, natuur, shoppen en genieten. Backpacken lijkt me erg gaaf, maar ik denk dat ik daar toch wel net iets teveel luxe voor wens. Een tripje van een paar dagen backpacken om bepaalde cultuur op te snuiven doe ik dan weer wel. Maar een hele vakantie? Ik weet het niet... Luxepaard ben ik niet, maar in een hostel heb ik nog nooit geslapen en dat was ik stiekem ook niet van plan...

misschien toch wel erg relaxed :P


Welk land staat bovenaan je wishlist?
Is een combinatiereis ook goed? En dan twee...? Kan niet kiezen!
Canada in combinatie met Alaska staat al héél lang op mijn wensenlijst, maar Tibet in combinatie met Nepal ook.. Pff jeetje... Japan staat ook al héél lang op mijn wishlist. En Panama ook... Weet je wat? Ik denk dat als ik nú de loterij zou winnen, ik eerst een ticket naar Johannesburg boek en vanuit daar doorreis naar Alaska. Dus dat zou betenen dat de combi Canada/Alaska bovenaan staat...

Wie is je favoriete reisgenoot?
Heel simpel: die heb ik niet! De ene keer is dat een vriendje, de andere keer een vriendin en weer een andere keer mijn ouders! Als ik terug kijk, zijn mijn mooiste reizen ook met allemaal verschillende personen geweest. En als ik héél eerlijk ben, zou ik het ook wel onwijs gaaf vinden om ooit eens alleen te gaan...

Ben je een planner of beslis je alles op het laatste moment?
Ik plan graag van tevoren, maar het draait er eigenlijk altijd op uit dat er misschien 30% van de planning ook gehaald wordt. Ik ben wat dat betreft nogal over-enthousiast en zie graag daar wel weer waar de reis me naar toe brengt. Maar totaal onvoorbereid naar een (ver) land gaan, dat durf ik dan weer niet aan. Want dan zul je geheid zien dat als mijn bestemming ergens in Rusland is, ik ergens in Antartica boven water kom...

Wat is het engste wat je op een reis gedaan hebt?
Dat is ook vrij simpel: niets. Ik vind héél veel leuk en niet snel iets eng, behalve van iets af springen vanaf een hoogte. Ik heb een moment van twijfel gehad om van de Bloukrans Bridge 216 meter naar beneden te vallen, maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Ik bedoel... Die 50 meter naar beneden vanaf de bungee in Scheveningen gaven me jaren later nog knikkende knietjes en vanaf de Bloukrans Bridge was het nog even een x-keer meer metertjes! Toen ik in de kroeg op de berg zat met een biertje in mijn handen en een televisiescherm voor me waar ik mijn vriendin naar beneden zag springen, was de twijfel meteen weg. áls ik daar al had gestaan, was ik nevernooitniet naar beneden gesprongen.

Wat wel héél erg gaaf en exciting was, was een Shark Cage Dive. Ik vond het niet echt eng, maar meer imposant. Had nooit gedacht dat die beesten zó groot waren in het echt. Vond het echt heel indrukwekkend!

Gansbaai, Zuid Afrika


Edit: Wacht even! Ik weet weer een momentje! We waren met z'n vijven in New York en gingen vanaf Ground Zero met de metro terug richting weet-ik-veel-waar. We waren bij de laatste halte en op het moment dat ik uitstapte, zegt m'n vriendin dat ik mijn flesje drinken nog op de stoel had laten liggen. Ik liep terug, pakte het flesje, draaide me om om de metro weer uit te stappen en... Deuren dicht!
Je kent vast de uitdrukking wel van Mr. Bean als er iets niet goed gaat? Nou, precies die uitdrukking hadden mijn vrienden op het perron en ik volgens hun ook. Sta je dan als toerist met niets meer op zak dan je flesje drinken en een te grote camera om je nek...

Bij het volgende station stapte ik uit en dacht dat het net zo ging als hier in Nederland. Dus 3 meter lopen naar het volgende perron. Want de ene gaat heen en de andere terug, right?! Niet dus...
Terwijl ik daar sta tikt een neger mij op mijn rug. Typetje Detroit: breed, lang, gespierd, tattoos, gouden tand, grote kettingen om z'n nek... Echt, op dat moment scheet ik peultjes, ik dacht echt even dat ik mijn vrienden nooit meer terug zou zien. Met bibberend stemmetje vroeg ik wat hij wilde en het enige wat hij wilde was met terugbrengen naar mijn vrienden. Hij was namelijk op het betreffende punt ingestapt en had gezien wat er gebeurd was. Het bleek een reis van een aantal verdiepingen en behoorlijk wat meters te zijn in dat station, maar uiteindelijk waren we bij het goede perron. Ik was zó blij met deze grote vriendelijke reus! En wat heb ik me kapot geschaamd bij de gedachte dat ik hem eerste een "beetje" eng vond, haha. Toen ik aan kwam rijden bij de halte waar m'n vrienden stonden, ging het ook weer net als in de film: ik stond te springen bij de deur om eruit te kunnen en zij kwamen (voor mijn gevoel) in slow-motion aangerend. Afijn...  Eind goed, al goed :-).

Edit 2: Oh, of misschien dat we op een paar cm na bijna geramd werden door een olifant!

Pilanesberg NP, Zuid Afrika


Waar wil je nog een keertje naar terug?
Zuid- Afrika. Zoals eerder gezegd heb ik daar wel een stukje van mijn hart laten liggen. Daarbij heb ik nog steeds contact met bepaalde mensen die ik tijdens mijn reis heb ontmoet én ik heb er familie wonen. Een ander land waar ik absoluut naar terug wil is IJsland. Maar dat gaat om en nabij september 2015 gebeuren!!

Gulfoss, IJsland


Waar heb je het lekkerst gegeten?
Komt ze weer... Dat was weer in Zuid- Afrika, bij Butchers Boys.
Als je het restaurant binnen komt, loop je langs een soort slager. Dat vond ik al bijzonder, maar het werd nog erger toen ik vertelde wat ik van de kaart wilde. Ik moest meelopen naar het slagersgedeelte en daar mocht ik het stuk vlees vanaf dat hangende corps uitkiezen. Het was een beetje vreemd, maar by far het lekkerste en malste stuk vlees wat ik ooit gegeten heb!

Het meest smerige ooit was trouwens in Tsjechië. We konden de kaart niet lezen en besloten allemaal iets aan te wijzen. Het ene lekkere na het andere lekkere vleesgerecht werd op tafel gezet en toen er een bord bij mij gebracht werd, was het... Dampende overkookte spinazie met 3 rauwe eieren... Gadver!

Wat is je favoriete stad?
New York! 

New York, USA


Wat is je mooiste reismoment?
Een boottocht bij Isla Margarita waar er onderweg ineens honderden wilde dolfijnen om de boot heen zwommen. Dat was zo geweldig gaaf om te zien!

Ergens op de Caribische Zee


Wat vergeet je nooit om mee te nemen op reis?
Mijn pinpas/creditcard! Ik ben een chaoot eerste klas en zelfs als ik weken van tevoren zou beginnen met pakken, zou tijdens de reis blijken dat de helft nog op mijn bed zou liggen. Ik ga meestal karig op reis en koop de dingen gewoon daar. Dingen zoals shampoo en douchegel neem ik alleen op lange reizen mee in mijn handbagage om me tussendoor even op te kunnen frissen, maar verder koop ik zulke spullen altijd in het land van bestemming. Vandaar de pinpas/creditcard, met dat ding op zak kan ik alles kopen wat mijn chaotische brein is vergeten :-).

Heb je een favoriete reisquote?
Nee. Mijn favoriete quote in het algemeen is: Als het niet gaan zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En ook tijdens reizen komt deze vaak tot z'n recht.

En ik vind dit altijd een heel mooie, maar gebruik 'm zelf nooit:


Wat is je minst leuke reiservaring?
Dat ik 6 uur op een vliegveld heb staan wachten omdat de persoon die me op zou halen dacht dat ik pas de dag erna zou arriveren... Hij was aan het werk en had geen telefoon bij zich.. Sta je dan na een reis van 18 uur, stinkend en in een wildvreemd land... Nu kunnen we er wel om lachen hoor, maar op dat moment echt effe niet!

En dat mijn geheugenkaartje in mijn camera afbrak precies na een fantastische nacht van wildlife spotten waar we de Big Five zijn tegengekomen. Alle foto's natuurlijk foetsie en ik had er écht gave en unieke tussen zitten. Soms baal ik daar nog steeds wel eens van. Maar aan de andere kant: goede reden om weer terug te gaan :-)!

Wat is je gaafste reiservaring?
Ik denk dat dit de reis was naar Tunesië die school georganiseerd had. We verbleven een week héél low-budget in stapelbedden op een school in het binnenland om konijnenhokken te bouwen en gingen daarna nog een ruime halve week richting de toeristische badplaatsen. Omdat het niet echt een land voor een schoolkamp is, is dit daarom juist misschien wel één van de gavere ervaringen die ik heb meegemaakt. Dit is denk ik niet mijn gaafste, maar wel één van dé.

Zo grappig om die oude foto's terug te zien..
Dit was Tunesië 2004.


Zo, ik hoop dat jullie dit stuk leesvoer leuk vonden. Ik ben gek van reizen, heb ondertussen gelukkig al aardig wat gezien, maar bij lange na nog niet genoeg. Reizen heeft me altijd getrokken en zal me ook altijd blijven trekken. Wat is jouw favoriete bestemming? Als je de tag over wilt nemen mag dat natuurlijk altijd. Graag zelfs, vind zulke tags altijd leuk om te lezen!

Oh enne.. Ondanks dat ik niet overal een copyright bij heb gezet, zijn het MIJN foto's die dus zonder toestemming nergens anders mogen verschijnen ;-)...
X

2 opmerkingen :

  1. Leuke post Yv!

    Ik zou ook heel graag eens naar Zuid-Afrika gaan. Of naar de Himalaya. Of nog eens naar Canada. Of naar Ijsland. Of, of, of.... Kortom, ik ben ook nog lang niet uitgereisd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa Himalaya!! Lijkt me zóó gaaf he!
    Ik heb wel een beetje hetzelfde probleem als jij! Maarja, sparen sparen sparen en eerst IJsland :D.

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs