TV Time #4- Horrors (16+)

vrijdag 25 april 2014

Horrorfilms! Al lange tijd favoriet op het lijstje! En ja, ik kijk in m'n uppie, met de gordijnen dicht en de lichten uit. Heerlijk! Het was een paar jaar geleden zelfs zo erg dat ik op zoek ben gegaan naar dé ultieme horrorfilm, omdat ik gewoon nergens bang van werd. Ik heb in een paar maanden tijd echt de meest idiote en gore films voorbij zien komen (films die verboden zijn enzo) en ik heb er een aantal daarvan op mijn lijstje gezet.

Ook deze staan weer op willekeurige volgorde, behalve de allerlaatste. Deze staat expres onderaan en bij het stukje kun je lezen waarom.

#1. Martyrs

Bron: filmint.nu

Ergens rond het einde van mijn zoektocht, raakte ik in aanraking met de Franse Horrors. Wow, dit zijn films zoals je ze nog nooit hebt gezien. Het kopje "horror" zoals we die in Amerikaanse horrorfilms kennen (spanning, veel bloed en kapotte ledematen en vooral erg veel gekrijs) is hier absoluut niet van toepassing. Wel lijken de Franse horrors te kijker te willen shockeren en dat is naar mijn mening wel aardig gelukt.
Deze film is niet in een genre onder te brengen, maar wat ik je wel kan vertellen is dat-ie naar is. En blijft. En eindigt. Dit is niet de meest extreme Franse horror die ik heb gezien, maar het is wel een pittige. Ik ga hier niet teveel uitwijden over het verhaal, omdat ik de leeftijd van mijn lezers niet weet, maar mocht je nieuwsgierig zijn, kun je hier een uitgebreide review vinden.


A L'intérieur

Bron: gomorrahy.com

Ik háát deze film. Echt waar, ik heb er geen andere woorden voor. De film is afschuwelijk en zóó vreselijk naar. Daarbij komt dat het ontzettend realistisch is gefilmd en ook het onderwerp kan zomaar bij je buurvrouw gebeuren. Nee, geen fijn filmpje om te zien. Ik heb deze film twee keer gezien (ja, waarom vraag ik me ook af) en de tweede keer ben ik gewoon anderhalf uur van de kaart geweest. Ik was misselijk door wat er op mijn netvlies stond en had een algemeen naar gevoel. Deze film is wel mijn "top" van horror.
Het is niet ranzig of eng, maar gewoon zo realistisch dat het wel eng maakt. Ja, dit is weer een Franse horror.


#3. The Conjuring

Bron: reelz.com


Films over geesten hebben altijd mijn aandacht al gehad, maar helaas is er (in mijn ogen) áltijd iets aan de film wat de spanning verstoort. Zeker bij de nieuwere films. Een beetje lacherig en zonder verwachtingen ging ik de film in en boy, i was wrong! De acteurs weten het goed neer te zetten en de film blijft tot het einde hartstikke spannend en er zaten zelfs schrikmomentjes bij waarvan ik een huppeltje op de bank maakte! Jeejj, eindelijk weer een toppertje in de nieuwe(re) films!


#4. Nightmare on Elm Street reeks

Bron: themoviebuff


De reeks waar het allemaal mee begon. Jeetje, wat was ik weg van deze horror-reeks. Nu is het uiteraard een beetje een lachertje, wat de special effects zijn helemaal niet vergeleken met die van tegenwoordig, maar toch blijft deze reeks in mijn toplijstje staan. Wat heb ik heerlijk gegriezeld bij en van deze films. Ik heb het nu natuurlijk over de oude films en niet over de remake uit 2010. Want durfde jij vroeger nog te gaan slapen nadat je deze film(s) had gezien?

"One, two, Freddy's coming for you
Three, four, Better lock your door
Five, six, Grab your crucifix
Seven, eight, Better stay up late
Nine, ten, Never sleep again..."


#5. Sinister

Bron: screencrush.com


Nog zo'n leukerd van de laatste tijd! Filmpje die lekker wegkijkt, aardig wat schrikmomentjes heeft en ook behoorlijk spannend is. En natuurlijk een verrassende twist heeft. Althans, ik had 'm totaal niet aan zien komen.


#6. Eden Lake

Bron: vamosalcine.com


Eden Lake vind ik totaal niet eng, maar de film is retespannend en het zou je zomaar kunnen gebeuren. Een stelletje dat romantisch gaat kamperen wordt gepest door een jeugd-bende. Het spannende is meteen het sterke punt van deze film. Ik had eigenlijk een happy end verwacht, maar op het eind kwam ik dus bedrogen uit. Niet al te lang filmpje die lekker wegkijkt en die een subtiele gore heeft en vele schrikmomenten. Maar je moet het vooral van de constante spanning hebben. En die zit er zeer goed in! Geen filmpje waarbij de hoofdrolspeelster gillend naar 23 hoog rent en vervolgens als een rat in de val zit ;-) ...


#7. The Shining

Bron: javiejamorla


Nog een film die ik háát. Psychologische spelletjes in een film vind ik waanzinnig, maar bij deze werd ik knettergek. Ik heb de film liggen, maar hij ligt achterin de kast, onderin de stapel. Bij het zien van "Johnny" zijn gezicht, staan de haren op mijn armen rechtop. Vandaar dat ik deze film helemaal als laatst in de post heb geplaatst, zodat ik zo de foto kan plaatsen en weg kan klikken. Ik weet niet wat het is met deze film, want hij was echt niet bijzonder eng, maar ik kreeg er de rillingen van. Brr...

Wat zijn jouw favoriete horrorfilms? Heb je nog aanraders?
En waar ik erg benieuwd naar ben: heb je je weleens aan een Franse horror gewaagd?
X

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs