TV Time #7- Tranentrekkers

woensdag 28 januari 2015

Goeiemorgen! En we gaan weer vrolijk verder met TV-Time!
Vandaag alweer het zevende deel en voor vandaag heb ik de ultieme tranentrekkers op het lijstje staan.

Bron: iknowtoday.com


#1. Gladiator

Films en series met rare gewaden en verkleedpartijtjes doen mij eigenlijk nooit zoveel. Zo heb ik lovende verhalen gehoord over de series Rome en Game of Thrones. Maar omdat het voor mij teveel gehalte aan gewaden heeft, heb ik er nog nooit een aflevering van gezien. Zo werd ik ooit verplicht om deze film te kijken en ik had er he-le-maal geen zin in. Nouja, okee, Russell Crowe zag er niet verkeerd uit dus ik dacht dat ik die twee uur wel door zou komen. Nooit had ik verwacht dat deze film in mijn top-5 terecht zou komen. Leuke bijkomstigheid was voor mij dat Joaquin Phoenix hier ook in speelde, wat ik echt een tópacteur vind. Al met al deed het hele plaatje het voor me en op het einde heb ik zoooo ontzettend hard zitten huilen...


#2. Ladder 49

Vrienden van me zitten bij de brandweer en hebben dus een zwak voor alles wat daarmee te maken heeft. Vroegah hadden wij een wekelijks bioscoop-uitje met de groep en een paar van die mannen wilden dus heel graag naar "die brandweerfilm".  Omdat -en please.. probeer je lach in te houden- rond die tijd ook Pluk van de Petteflet in de bioscoop draaide, was ik er van overtuigd dat zij naar die film wilden en sloeg ik die dag over. Zij kwamen hyper-enthousiast terug en het enige wat ik kon doen was (ze uit)lachen...
Tot ik er - serieus - jaaaaaren later achter kwam dat die betreffende brandweerfilm dus helemaal niet over Pluk ging, maar over Jack. En dat dit mijn alltime favorite film is!

De film heeft het allemaal: humor, romantiek, actie, vriendschap en ook een hoge dosis emotie en verdriet. Hoe vaak ik de film ondertussen gezien heb, weet ik niet. Maar váák. En élke keer barst ik weer in tranen uit.


#3. The Notebook

The Notebook... Sja, wie kent 'n niet zou je zeggen. Toch had ik deze film tot vorig jaar nog nooit gezien. Uiteraard héél veel over gehoord, maar hij klonk me over-geromantiseerd in de oren.
En stiekem is-ie dat ook wel. De film is voorspelbaar op een aantal fronten, maar tóch hoort-ie in deze lijst. Waarom? Omdat het gewoon een klassiekertje is die vreselijk lekker wegkijkt en je wel van steen moet zijn als je geen tranen bij deze film laat. En daarbij... De kus scene *zwijmel*.


#4. P.S. I Love You

Okee... Ten eerste is het al om te janken dat een Gerard Butler mét soppend Iers accent doodgaat. Kan.Niet.Uitroepteken.

Maar ook de film zelf is.. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Hillary Swank heeft een aantal zéér goede films op haar naam staan, maar Jeffrey Dean Morgan en vooral Gerard Butler zijn natuurlijk ook nog eens een genot voor het oog. Buiten die pluspuntjes is voor mij het Ierse accent iets dat mij bibberbeentjes geeft, maar om nog over de film zelf te spreken: ik vond het verhaal ook nog eens vrij uniek waarin meeslepend werd geacteerd. Het is wel een ladies-film, ik denk namelijk niet dat je de gemiddelde man blij maakt met een middagje P.S .I Love You op de televisie.


#5. Million Dollar Baby

Nog zo'n film waarvan ik nóóit had verwacht 'm leuk te vinden. Ik bedoel.. boksen... actie... vechten... En dan als mega negatief toppunt ik-heb-geen-andere-uitdrukking-dan-nors-Clint Eastwood... Dat kan toch geen formule zijn voor een goede film...?!

Toch is-ie dat wel en vooral het einde heeft mij positief verrast! Zo erg, dat ik dus met tranen in mijn ooghoeken zat. Hillary Swank was voor mij een vrij onbekende actrice die ik weleens her en der in een filmpje had gezien, maar na deze film ben ik eens gaan IMDB-en op deze actrice en zo heb ik een aantal films van haar gezien. Stuk voor stuk allemaal goede films. Ik denk dat dit wel een behoorlijk ondergewaardeerde actrice is. Anyway, als je niet van vechtfilms houdt (zoals ik), raad ik je toch aan om dit filmpje eens op te zetten. Hij zal je positief verrassen!


#6. Band Of Brothers

Jaja, komt ze weer. Ik hoor het gewoon door het scherm heen, haha. Jullie weten natuurlijk ondertussen dat dit mijn favoriete serie of all times is en ondanks dat het een (mini)serie is, vind ik dat-ie in deze lijst hoort. Ik kan het namelijk gewoon niet droog houden bij de afleveringen rondom Bastogne. Hoe vaak ik de serie ook zie en heb gezien: de acteurs slepen me gewoon mee in het verhaal en door de afleveringen rondom Bastogne drupt de ene na de andere traan. En ook het stukje van Speirs geeft me altijd natte wangen. De dapperheid die hij toont in die paar minuten op het scherm, geeft me kippenvel. En vervolgens tranen. Oceanen vol!

Ken je dat stukje uit Bastogne niet? Foei! Hier kun je het zien...


#7 American History X

Je zou deze film niet in dit rijtje verwachten, denk ik zo? Toch raakt deze film me ontzettend, door de keiharde kern heen. De film is hard, maar de film heeft ook een moraal. En juist dat moraal maakt de film zo goed en verdrietig. Keer op keer breekt het einde mijn hart en dit eindigt altijd met een gigantisch brok in mijn keel én tranen. Súperfilm!

Nu zijn er natuurlijk nog tál van andere films waarbij het moeilijk droog te houden is. Een paar voorbeelden zijn Hachi, A Walk To Remember, The Green Mile, The Horse Whisperer, Pearl Harbor en ga zo nog maar even door. Meestal vind ik het goede films, maar kunnen ze me nét niet raken betreft de tranen. Ik ben niet een ontzettende jankerd, bovenstaande films geven me dan ook een brok in mijn keel. Maar de tranen komen niet tevoorschijn. Dat is de reden dat ze -voor mij- niet in het lijstje staan. De film die daar trouwens bovenaan staat is Remember Me. Ik heb niet gehuild, maar ik heb wel een dik kwartier met open mond naar de aftiteling zitten straren. Ik was gewoon een soort van in shock! En natuurlijk moet ik Komt Een Vrouw Bij De Dokter ook nog even uitleggen. Als ik het boek lees, heb ik tranen tot mijn tenen. Bij de film helaas niet, ondanks dat het één van mijn favoriete boekverfilmingen is. Soms lukt het gewoon nét niet. Maar dat haalt niet weg dat het heus wel goede films zijn :-).

Ik kwan dit filmpje tegen op YouTube, een compilatie. Erg mooi stukje vind ik zelf en daarom wil ik 'm draag nog even delen.



Wat is jouw ultieme tranentrekker? X

2 opmerkingen :

  1. Ik heb Gladiator nog nooit helemaal gezien... ik kom er gewoon niet door heen...

    American History X... poeh, heftige film, maar zo ontzettend goed!
    Die krijgt me elke keer stil en ik ben niet zo snel stil te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt niet? Oh wow, ik vind 'm zóó gaaf!!

    American History X.. Weet nog zo goed: we kregen 'm op school bij maatschappijleer oid te zien, was de eerste keer ook dat ik 'm zag.. Was er helemaal stil van ook!

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs