Matte Topcoat: hoe werkt het eigenlijk?

woensdag 20 mei 2015

Zoals de titel al laat zien, vandaag eens een iets meer scheikundigere post. Jullie hebben al in verschillende posts kunnen zien dat ik regelmatig gebruik maak van een matte topcoat. Ik vind het effect leuk, vooral bij flakies en grove glitters.

Maar hoe werkt zo'n matte topcoat nou eigenlijk? Dat ga ik jullie vandaag uitleggen!



Ik wilde jullie "verblijden" met een ingrediëntenlijstje van een matte topcoat, maar ik gebruik al jaren die van de Hema en daar staat niets op het flesje. Maar wat onderzoek heeft uitgewezen dat de stof die voor het matte effect zorgt, eigenlijk niets meer of minder is dan silica gel.

Bron: wikipedia


Ken je die kleine zakjes met harde bolletjes, die vaak in de zakjes van gedroogd etenswaar zitten? Of in schoenen? Of... Nouja, je vindt ze in meerdere producten. Die bolletjes bestaan uit silica gel. Dezelfde stof wordt in een matte topcoat gebruikt, alleen natuurlijk vele malen fijner van structuur.

Bron: labmuffin.com


Het verschil is dat een glanzende topcoat deeltjes heeft die zo fijn zijn, dat ze een gladde en zachte laag maken wanneer je het lakt en dat een matte topcoat grovere deeltjes heeft, waardoor de finish een stuk minder glad en zacht is doordat het licht niet evenredig teruggekaatst wordt. Dit verschil is trouwens alleen met de microscoop te zien, met het blote oog zie je dus glanzend of matte.

Appeltje, eitje eigenlijk he? Ik had stiekem een heleboerl hocuspocus verwacht, maar het viel me harstikke mee!  Hieronder heb ik nog een paar voorbeeldjes om te laten zien dat een matte topcoat sommige lakjes tot totaal andere lakjes kan transformeren. En andere lakjes krijgen weer een heel subtiel effect. Ik vind het een heerlijk speeltje!

#51, review hier.


Deeper Dive, review hier.


Slice Of Life, review hier.


111, review hier.


Magic Attraction, review hier.


You're A Product Of Fear, review binnenkort online.


Gebruik jij vaak een matte topcoat? Op wat voor soort lakjes gebruik je het het liefst?

5 opmerkingen :

  1. Ik gebruik(te) altijd wel de normale basecoat, zo nu en dan Matte topcoat. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou echt van een mooie glans maar zo af en toe een matte topcoat, ja daar hou ik wel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben dol op mijn matte topcoat. Ik vind hem vooral op crème lakken heel erg mooi maar over een glittertje of duochrome vind ik hem ook gaaf.
    Ik heb inmiddels best wat flesjes al opgemaakt.

    De meeste matte topcoats bevatten inderdaas sicila poeder hoewel er ook matte topcoats zijn die starch bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nice post, interesting red. I must admit I rarely use a matte topper, but I do like matte finishes on polishes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijne ligt al een paar jaar niks te doen en is zelfs nog ongebruikt haha!

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs